2012. évi út

2012. június-……..

Idén az első kitűzött cél Athén, de mivel közben is van mit látni (Plitvice, horváth tengerpart, Dubrovnik, Kotori öböl, Albánia, Meteora, stb.) izgatottan várjuk a híreket, amiket vagy a Twitter-re kattintva, vagy ezen az oldalon,  magad is olvashatsz. Hogy Athénból hogyan tovább, majd kiderül. Idén Benő utitársat is kapott, (a példa vonzó és ragadós), a szintén hartyáni Horváth Attila személyében. Eddig azt mondtuk: Hajrá Benő, hajrá Újhartyán, az idén azt mondjuk: Hajrá Fiúk, Hajrá Újhartyán., kérünk, szorítsatok nekik.

            Benő                és             Attila
 
  Szerk.(Misi):     Benő és Attila 4.-én hajnali 3:00-kor elindult, de előtte egy koszorút helyeztek el a helyi Trianon- emlékoszlopnál. (amit nem mellékesen, Benő faragott, -sok más faragványa között- a falu részére!!!).

 

Benőék napi üzenetei: 

  *Megjegyzés: A képek egyre kisebb részben prospektus képek, melyeket folyamatosan Benőék képeivel váltunk fel. Ha a kurzort a kép fölé viszed, látod a kép címét, ha kattintasz is, kinagyítod (néha türelem is kell). BENŐÉK FOTÓIT A 

facebook-oldalon nézhetitek meg.“.  
 Az én (Misi)(szerk.) bűnöm a sok apróbetűs megjegyzés. Ha zavaró, vagy felesleges, bocs. érte, Benő majd kiirtja amit akar, mert ez az Ő blogja.

 

 
 
 

…és most nézzük az utat:

2012. 06. 04-én hajnali 03:00-kor a kerékpártúra elindult az 1. sz. cél, Athén felé. Délben megérkeztünk Siófokra, ahová elkísért 2 kolléga is.

2012. 06. 5-én, 12:10-kor megérkeztünk Horvátországba. Az idő kellemes és haladunk Zágráb felé.

2012. 06. 05 este. 20:14 A mai megtett táv 170 km lett és Zágráb előtt 20 km-re vagyunk. A kemping vad,és hol süt, hol esik.

2012. 06. 06. Zágrábon és Karlovácon át megérkeztünk a Plitvicei tavakhoz* az estét kempingben töltjük és reggel nézzük meg a vízeséseket A mai táv 160 km volt.

(Az eddig követett útvonal:Újhartyán-Dunaújváros-Siófok-Fonyód-Zágráb-Karlovac-Plitvicei tavak. Kb. 580 km.)

*A több kis folyó összefolyásából kialakult Plitvicei-tavak tizenhat nagyobb és két kisebb, lépcsőzetesen elhelyezkedő tavát 92 vízesés köti össze. Európa egyik legszebb természeti látványossága 

 2012. 06. 07. 20:45 Reggel megnéztük a Plitvicei vízeséseket, majd 10 órakor indultunk tovább. A mai táv 150 km, és a hegyekkel előkerült a kepi is, mert igen meleg volt. Estig KNIN városáig értünk. Reggel irány Mostar.

2012.06.08. 20:40. Június 8-án átértünk Boszniába és már majdnem elértünk Mostarig, mert már csak 30 km. Kemények a hegyek és a hőséget is csak kepiben lehet kibírni. A mai táv 153 km.

*Mostar gyönyörű török hangulatú kisváros, a világörökség része. Fő nevezetessége az Öreg híd, (megépítését I. Szulejmán szultán határozta el 1557-ben)(annakidején a legnagyobb egynyílású kőhíd, íve 30 métert 24 m magasságban).(A híd Csontváry Kosztka Tivadart is megihlette),  Ezen kívül rengeteg dzsámi (pl. Koski Mehmed-pasa dzsámi, Karadoz-bég dzsámi), a Ferde híd, Régi piactér, négy múzeumház (pl. Biscevic ház, Muslibegovic ház), Ferencesrendi Kolostor,
 
 2012.06.09. 21:44. Mostar, Medugorje, majd a tenger nagyon tetszett. Dubrovniktól kb.60 km-re vagyunk. 140 km a mai táv, bizony a kepi 10 után már kötelező.
(A Kotori öbölig Újhartyántól megtett út összesen kb. 1200 km.) :.

  *Dubrovnik régi magyar nevén Raguza. Az Adria gyöngyének nevezett várost korábban a Délszláv Athénnek is titulálták.   Magyar vonatkozás: Szent István király állkapcsát és koponyadarabját a domonkos-kolostorban, illetve Szent László jobbját a Ferences kolostorban őrzik. 2007 –ben emléktáblát avattak Szabó Lőrincnek, 

 2012.06.10. 12:46. Elhagytuk Dubrovnikot, és megtörtént az első “magyar” találkozás.(1).  A következő irány Montenegro. 

2012.06.10.   21:00. Ma a magas hegyek mellett sajna defekt és küllő-törés is nehezítette  az utunkat. A táj festői. A táv 140 km. A Kotori öbölben kempingezünk, a tenger 25 fokos. Elsózták.

*Kotor 1000-1700 méter magas hegyek ölelésében fekszik, az UNESCO védelmét élvezi. Néha Európa legdélibb fjordjánakis nevezik (valójában folyamvölgy). 1572-ben pestisjárvány, 1563-ban, 1667-ben és 1979-ben jelentős földrengéssújtotta. Az első világháborúban az Osztrák-Magyar Haditengerészet három bázisának egyike. 1918 február, matrózfelkelés.

 2012.06.11. 20:45.  Ma délben sikerült a 3 küllőt megjavítani. A mai táv 150 km. Tirana kb. 60 km.

*Albánia területe kb. egyharmada Magyarországénak. Népessége kevesebb mint 4 millió. Területének 70%-a hegyvidék, amelynek 45(!!!) csúcsa emelkedik 2000 méter fölé. Fővárosa Tirana, aminek a lakossága ma kb. 380.000 fő. A főváros útjain futó napi 300 000-es autóáradat miatt a légszennyezettség riasztóan nagy. A rendszerváltás 1991-ben ment végbe, ma NATO tag, Uniós várományos.

Az albánok nemzeti hőse Szkander bég (Kasztrióta György) (15.szd.) “Albánia Sárkánya” Albánia történelmének legkiemelkedőbb személyisége, 1443-tól haláláig Albánia fejedelme, Hunyadi szövetségese. (a róla elnevezett konyak is finom!!!)
 
………és egy kis múlttal kevert jelen (nem saját képek):
 
 2012. 06.12.   10:33. Tiranán átjutottunk, láttunk már szebbet. Irány Elbasan, bújnak elő a hegyek. Sebaj, azért is hajrá Benő és Attila.
 2012. 06.12.    21:07. Igaz, hogy Tirana gyenge volt, utána a hegyek fantasztikusak (szerk.: 2000-esek!!!). 169 km. a mai túra, kb. 100 km. a görög határ. A kepi a fejünkre nőtt. 
Közben: Az Ohridi tó a Balkán földtörténetileg legrégibb (mintegy 5 millió évvel ezelőtt keletkezett) és legmélyebb tava, (287 méter). Vize tiszta, kb. 20 méterre le lehet látni benne. Területe 358 km2 (a Balatoné 594 km2). Sajátos ökoszisztémával rendelkezik, ezért felkerült az UNESCO természeti világörökségilistájára.
2012.06.13.   14:00.  Beléptünk görög földre, és irány a Meteorák.
2012.06.13.   18:00.  A mai táv147 km. Kemping sehol. Döntésünk: egy focipálya a város szélén, majd holnap irány a Meteorák.
A Meteorák jelentése: “levegőben lebegő”. Egymástól elkülönülő, 100-300 m magas, tűhegyes, alig megközelíthető, meredek hegycsúcsokon, sziklaoszlopokon huszonnégy bizánci kolostortalálható, melyek egyenként 600 évnél idősebbek, melyek egyenként 600 évnél idősebbek, s melyeket 1920-ig csak fentről leengedett kötélhágcsókon lehetett megközelíteni. Ma már sziklába vájt lépcsősorokon és hidakon bárki elérheti az épületeket. Több száz éven keresztül gyűjtött relikviák (kéziratok, ereklyék, ereklyetartók, falfestmények, szent fából készült keresztek, fafaragásos ikonosztázok és trónusok, ezüst edények és poharak) hihetetlen gazdagsága.

  

 2012.06.14. 19:20.  Megérkeztünk a Meteorákhoz, és közvetlenül a tövében kempingezünk. A hegyek és az utak ízzanak, de a vizes kepi segít. Irány Lamia és a tenger. A mai táv 140 km volt 40 fokban.
2012.06.15. 21:11. Lamián túl kb. 30 km., a hegyekben vadkemping. Egy forrás mellett vagyunk. Sajna, a tenger nem jött össze. Sebaj, majd Athén-nál úszunk a sós vízben.
2012.06.16.  09:30.  Kikeveredtünk a hegyekből, s most irány Thiva*. Tegnap 168 km volt a táv, s olyan magasan jártunk, hogy Zeusz lábait csiklandoztuk.  
*(Thiva a hajdani Thébai helyén épült, angol neve Thebes. Nem tévesztendő össze Théba egyiptomi településsel).
 2012.06.16.  21:44 A mai táv 169 km., Athén 7 km-re van.
Kempingben szálltunk meg.
2012.06.17.  20:09.  Holnap érünk Patras-ba. Nagy kérdés a komp-jegy Bari-ba vagy Brindisibe.
A Korintoszi  csatornát 1881 és 1893 között építtette a görög állam a Türr István és a Panama-csatorna építéséből is részt vállaló Gerster Béla tervei alapján
 
2012.06.17.  13:58.   Patra kikötőben vagyunk, várjuk a hajót, 18:00-kor indul, holnap érkezünk Bari-ba.
Az eddigi táv 2300 km,(2500 + a komp)( szerk.) 
Megvolt a 3. magyar-magyar találkozás.
További útvonal:  Nápoly, Róma, Pisa. Hajrá Benő és Attila.
 
2012.06.19.   12:40.  Olaszországban kerekezünk és 30 fok a hőmérséklet. A terep sík és az útirány Pompei és Nápoly.
2012.06.19.  20:30. A hőség elérte a 36 fokot. A mai táv  126 km volt. Holnap  jönnek a hegyek. A kemping vad,  mi meg elszántak.
2012.06.20. 20:16.   Pompei előtt vagyunk 40 km-re, egy vendéglő kertjében. A mai nap csak hegyekből állt. 130km volt a mai táv. Holnap Nápolyon keresztül a tengerig szeretnénk elérni.
* Pompei ókori római romváros Nápoly közelében, a Vezúv lábánál.  62. február 5-én erős, a későbbiek során több kisebb földrengés rázta meg a 20.000 lakosú várost majd 79. augusztus 24-én a Vezúv kráterét évezredekig elzáró lávadugó váratlanul, iszonyú erővel dobódott ki és felrobbant a hegy csúcsa. A várost vastag hamu-tömeg lepte be, rengeteg embert temetve maga alá . Pompeji megtalálása teljesen véletlenszerű volt (1748). A Világörökségrésze.
 Nápoly lakossága kb. 1 millió, ezzel Róma és Milánóután a harmadik legnagyobb olasz város. A Nápolyi Királyság első korszaka az Anjou-kori Magyar Királyság történetével is összefonódik, (Károly Róbert, Nagy Lajos…)
 
2012.06.21.   21:30.  A mai táv 172 km lett, és Róma előtt vagyunk 128 km-re, egy kempingben. Pompei tetszett, de Nápolynál láttunk már szebbet is. A tenger 50 m-re van a sátortól, 27 fokos, de ezt is elsózták.
2012.06.22.  17:10  Délután 4-kor megálltunk a tengernél. Kempingben vagyunk. Reggel megyünk tovább, felkeressük az ókor és középkor meglévő helyeit. Eltévedni nem fogunk, mert “minden út Rómába vezet“.
2012.06.23Családi okok miatt  az út itt félbeszakadt………..
 

Leave a Reply